Oryginalne części: kiedy warto je kupić?

Każdy kierowca, który choćby raz miał tę wątpliwą przyjemność remontować swój samochód wie doskonale, z jak zaskakująco wysokimi kosztami się to wiąże. Trzeba bowiem ponieść sporo różnych kosztów. Od pracy mechanika i utrzymania warsztatu, które są w nią wliczone, przez koszty związane z samochodem zastępczym po koszt zakupu części zamiennych.

Nie dziwi więc fakt, że wielu kierowców szuka w takiej sytuacji oszczędności. Jedni decydują się na samodzielne naprawy w przydomowym garażu, inni proszą zaprzyjaźnionego mechanika o zniżkę, jeszcze inni decydują się na czas awarii przesiąść się do transportu zbiorowego, ale najwięcej osób podczas naprawy samochodu szuka oszczędności kupując tanie zamienniki zamiast oryginalnych części. Jest to całkowicie logiczne, ponieważ często koszt części przekracza połowę całego kosztu naprawy. Jednak nie zawsze zakup tańszego zamiennika w dłuższej perspektywie jest tak naprawdę tańszy.

Tanie zamienniki są bowiem tańsze z jakiegoś powodu. Spora część wyższej ceny oryginalnych wynika z samej marki, ale to nie wszystko. Niższy koszt produkcji zamienników udaje się też uzyskać stosując tańsze, a co za tym idzie gorsze jakościowo materiały i stosując mniej restrykcyjne normy jakości i precyzji wykonania. W związku z tym tanie zamienniki mają z reguły krótszą żywotność, przez co nie w każdej sytuacji ich wykorzystanie jest rozsądne. Są sytuacje, w których mądrzej jest wydać nieco więcej i kupić część od firmy, która daje gwarancję jakości.

Przykładami takich sytuacji mogą być części, które muszą charakteryzować się precyzją wykonania i dużą wytrzymałością. Inną kategorią części, które warto kupować tak dobre jakościowo, jak to tylko możliwe, są części, których awaria skutkuje uszkodzeniem innych komponentów w samochodzie. Oryginalne części warto też kupować, kiedy stosunek kosztów robocizny do kosztu części jest duży. W takiej sytuacji warto zapłacić więcej za samą część, ale dzięki temu wydłużyć okres jej eksploatacji i maksymalnie przedłużyć okres pomiędzy naprawami i tym samym ograniczyć koszt pracy mechanika i wszystkiego, co z nim związane.

Materiał zewnętrzny

Redakcja ecomanager.pl