Jak samemu robić pozycjonowanie SEO?

Pozycjonowanie stron w Google nie jest żadną czarną magią. Podstawowa znajomość funkcjonowania stron internetowych i umiejętności pisarskie mogą czasem wystarczyć do osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce. Z poniższego tekstu dowiesz się, jak robić SEO na własną rękę.

Czy nie lepiej oddać pozycjonowania w ręce ekspertów?

Zanim opowiemy o technikach, które pomogą wywindować Twoją stronę na górę wyników wyszukiwania Google, zastanówmy się, dlaczego warto robić to na własną rękę.

Przede wszystkim problemem mogą być tutaj wysokie koszty, z którymi trzeba się liczyć, gdy zlecamy usługę agencji: „współpraca z agencją czy freelancerem nie należy do najtańszych działań z obszaru marketingu internetowego. Na cennik oferty składają się tutaj dwa elementy — z jednej strony agencja pobiera honorarium za wykonaną pracę, z drugiej zaś, musi otrzymać kwotę potrzebną do zakupu linków, które są jednym z najważniejszych obszarów pozycjonowania stron” — mówi freelancer SEO i copywriter, Bartek Gąsior.

Kolejnym argumentem, który przemawia za robieniem SEO na własną rękę jest doskonała znajomość biznesu przez jego właściciela. W znakomitej większości przypadków przedsiębiorca będzie lepiej odnajdował się w marketingowym ekosystemie jego niszy. Tym samym będzie dokładnie wiedział, jak tworzyć angażujące treści na swoją stronę.

Po tym krótkim wprowadzeniu możemy zastanowić się nad konkretną odpowiedzią na pytanie, jak samemu pozycjonować stronę w Google.

7 kroków, z którymi samemu wypozycjonujesz stronę w Google

Teraz porozmawiajmy o konkretnych działaniach, z którymi osiągniesz dobrą widoczność w Google. Zakładamy, że instalację strony masz już za sobą — skupimy się tylko na działaniach SEO. 

Poniższe działania są uniwersalne dla każdego systemu — niezależnie, czy jest ona oparta o WordPress lub dowolny inny system, czy też jest ona stworzona w czystym HTML.

3. Analiza słów kluczowych

Celem pozycjonowania jest pojawienie się Twojej strony w wynikach wyszukiwania na frazy, które wpisują użytkownicy. Z tym że powinny to być słowa kluczowe, które przynoszą korzyść Twojej firmie. Co z tego, że pojawi się ona wysoko, jeśli będą to zapytania nijak przekładające się na realizację Twoich celów biznesowych w internecie. 

Z tego powodu przygotuj pełną listę podstron, które opublikowałeś w obrębie swojego serwisu. Następnie wybierz frazy kluczowe, które odpowiadają zawartości każdej z podstron. 

Pamiętaj o istotnej zasadzie — jedno słowo kluczowe na jedną podstronę. Nigdy nie należy pozycjonować kilku podstron na jedno słowo kluczowe. Każdy adres URL powinien mieć zarezerwowane swoje główne słowo kluczowe i kilka dodatkowych, które są synonimem dla głównej frazy.

Przy analizie słów kluczowych możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google Keyword Planner. Na rynku jest też wiele płatnych rozwiązań, ale na początku Twojej samodzielnej przygody z SEO wystarczy Ci w zupełności bezpłatne narzędzie. 

Przy analizie słów kluczowych musisz pamiętać o intencjach użytkownika. Google stara się przewidywać, czego szuka użytkownik, wpisując dane zagadnienie. Na tej podstawie wyróżnia 4 różne intencje użytkownika.

  • Nawigacyjna: tutaj osoba wpisuje nazwę strony, na którą chce się dostać (np. TikTok  albo Allegro).

  • Informacyjna: są to wszelkie frazy, które zaczynają się od pytań: jak, gdzie, ile, czemu itd. Na tę frazy optymalizuje się artykuły i treści poradnikowe. Ewentualnie mogą się tu pojawić rankingi produktów i recenzje.

  • Komercyjna: użytkownik rozważa zakup. Szuka idealnego rozwiązania dla siebie. Tutaj także możesz różne porównania pozycjonować z bloga.

  • Zakupowa: użytkownik chce dokonać zakupu w tej chwili — przykład: jedzenie na wynos.

3. Konfiguracja ważnych narzędzi SEO

W międzyczasie lub nawet przed analizą słów kluczowych powinieneś skonfigurować ważne narzędzia wspierające widoczność Twojej strony w wyszukiwarce. Mamy tu na myśli Google Search Console i Google Analytics. 

Jeżeli chodzi o konfigurację Google Search Console, jest ona prosta — najpierw tworzysz konto Google Search Console, a następnie weryfikujesz prawa do strony poprzez dodanie stosownego rekordu DNS na koncie hostingowym, gdzie znajduje się Twoja witryna. 

W przypadku Google Analytics tworzysz konto Google Tag Manager. Następnie należy w sekcji head witryny umieścić skrypt śledzący. 

3. Techniczna optymalizacja Twojej strony

Wielu programistów webowych nie przywiązuje wystarczającej uwagi do optymalizacji strony pod kątem SEO. Z tego powodu konieczne są dalsze działania, które sprawią, że roboty skanujące Google będą przychylniej oceniać jakość strony.

Nie będziemy wyjaśniać szczegółowo każdego z działań, które wchodzą w skład technicznej optymalizacji stron, ale musisz zapoznać się z następującymi zagadnieniami:

  • Kompresja i optymalizacja plików graficznych na stronie;

  • Minifikacja kodu JavaScript, HTML i CSS;

  • Zastosowanie mechanizmów cache (w WordPressie są specjalne wtyczki do tego);

  • Wdrożenie mechanizmu lazy loading;

  • Dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych;

  • Wykorzystywanie bezpiecznego połączenia za sprawą certyfikatu SSL i protokołu HTTPS;

4. Tworzenie treści przyjaznych SEO

Treść jest najważniejszym elementem całej pozycjonerskiej układanki. Aby Twoja strona zajmowała wysokie pozycje w Google, musi oferować użytkownikom wartościową treść. Twoje teksty muszą być zoptymalizowane pod słowa kluczowe i w sposób wyczerpujący odpowiadać na pytania użytkowników. 

Podczas tworzenia tekstów musisz zadbać o:

  • odpowiednie nasycenie treści frazami kluczowymi;

  • dodawanie nagłówków h1, h2, h3;

  • umieszczanie w treści grafik i zdjęć z tytułami alternatywnymi i opisami;

  • optymalizację tagów title i meta description;

  • stosowanie krótkich akapitów;

  • linkowanie między poszczególnymi tekstami na blogu;

5. Link building budujący autorytet Twojej domeny

Dla Google ważnym sygnałem świadczącym o jakości strony jest ilość linków prowadzących do pozycjonowanego serwisu. Linki możesz pozyskiwać z różnych miejsc. 

Najczęściej właściciele stron zdobywają linki poprzez:

  1. Zakup artykułów sponsorowanych;

  2. Publikowanie tekstów partnerskich na zewnętrznych blogach;

  3. Umieszczanie hiperłączy w katalogach firmowych;

  4. Profile w mediach społecznościowych;

  5. Odpowiedzi na formach tematycznych;

Jak samemu robić pozycjonowanie SEO? (podsumowanie)

Widzisz już, że SEO wcale takie skomplikowane nie jest. Każdy jest w stanie samodzielnie pozycjonować swoją stroną. Niestety nie każdy ma czas na to. Jeśli uważasz, że jesteś w stanie wygospodarować zasoby czasowe, spróbuj zrobić to samodzielnie. Na pewno sporo zaoszczędzić wybierając tę drogę.

Artykuł sponsorowany

Redakcja ecomanager.pl