Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?

Sytuacja na rynku pracy nieustannie się zmienia. Pojawiają się nowe stanowiska pracy, które wymagają posiadania odpowiednich kompetencji. W tym celu coraz więcej osób kończy studia oraz pracuje nad szeroko pojętym rozwojem osobistym. To wszystko sprawia, że na rynku pracy występuje ogromna konkurencjao z kolei oznacza, że podczas ubiegania się o dane stanowisko musimy wyróżniać się pewnymi cechami, które sprawią, że rekruterzy zdecydują się zatrudnić właśnie nas. Wspomniane cechy to tzw. kompetencje miękkie oraz twarde, na podstawie których osoby prowadzące rekrutacje kandydatów na dane stanowisko mogą określić, czy dany kandydat będzie w stanie wykonywać swoją pracę na określonym poziomie. Czym są kompetencje miękkie oraz twarde i dlaczego warto je rozwijać? Odpowiedzi na wyżej postawione pytania poznasz w tym artykule.

Czym różnią się kompetencje miękkie oraz twarde?

Kompetencje twarde to zbiór umiejętności, które posiada dany kandydat. Są one łatwo mierzalne, ponieważ weryfikuje się je najczęściej na podstawie posiadanych dyplomów oraz certyfikatów. Można je zmierzyć również przy pomocy prostych testów oraz rozmowy z kandydatem. Do kompetencji twardych możemy zaliczyć, między innymi, takie umiejętności jak obsługa pakietu MS Office, biegła znajomość języków obcych czy umiejętność prowadzenia pojazdów.

Zobacz też https://ecomanager.pl/co-mozna-robic-po-humanie/

rozwój osobisty


Znacznie trudniejsze do zweryfikowania przez rekruterów są kompetencje miękkie, które związane są z cechami charakteru danego kandydata. Weryfikacja kompetencji miękkich jest o tyle trudna, że sami kandydaci często nie zdają sobie sprawy ze zdolności, które posiadają. Niektórzy ludzie mają wrodzoną zdolność do nawiązywania relacji z innymi ludźmi lub przekonywania ich do swoich racji. Inni zaś lepiej odnajdują się w analizowaniu lub planowaniu różnych działań. Takie cechy określa się właśnie mianem kompetencji miękkich. Kompetencje miękkie są trudne do zmierzenia . Na rynku pracy pojawiają się osoby, które specjalizują się w odkrywaniu wśród pracowników zdolności, których sami nie byli świadomi.
Kompetencje miękkie da się je kształtować poprzez szeroko pojęty rozwój osobisty. W wyrabianiu w sobie określonych cech pomagają przede wszystkim różnego rodzaju kursy lub książki. Warto dbać o rozwój kompetencji miękkich, ponieważ to głównie one określają, czy jesteśmy konkurencyjni na rynku pracy.

Najbardziej pożądane kompetencje miękkie na rynku pracy

Do najbardziej pożądanych kompetencji miękkich, w zależności od stanowiska można zaliczyć takie cechy jak: umiejętność nawiązywania relacji oraz prowadzenia negocjacji. Nie można pominąć umiejętności planowania oraz organizacji pracy.
Każdy może posiąść wymienione wyżej cechy, poprzez pracę nad swoim charakterem.

Przeczytaj również na temat eksperymentów psychologicznych

Redakcja ecomanager.pl