Rozmowa coachingowa – na czym polega i jak wygląda
Data publikacji 24 lutego 2023
Jak realnie wspierać pracowników w rozwoju? To pytanie powinni zadać sobie liderzy, którzy chcą mieć faktyczny wpływ na to, jak osoby w firmie rozwiązują problemy czy radzą sobie w trakcie sytuacji konfliktowych. Jak w tym kontekście może być pomocna rozmowa coachingowa?
Coaching w środowisku zawodowym
Choć coachów kojarzymy jako osoby, które funkcjonują jako freelancerzy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby menedżer również stosował techniki coachingowe w ramach codziennych obowiązków. Czym jest więc coaching? Można go rozumieć jako wspieranie jednostki w osiąganiu celów, rozwijaniu potencjału i doskonaleniu umiejętności. Co ważne, metoda ta musi być oparta na zaufaniu i otwartości, w przeciwnym razie trudno oczekiwać pozytywnego rezultatu.
Na czym polega rozmowa coachingowa?
Celem rozmowy coachingowej jest wydobycie potencjału pracownika bez konieczności wykładania rozwiązań czy przejmowania inicjatywy przez menedżera. Rozmowę można wykorzystać w takich sytuacjach, jak konflikt w zespole, duże wyzwanie lub inny problem, z którym pracownik przyjdzie do menedżera. Ważne, aby rozmowy odbywały się w cztery oczy – jeśli natomiast menedżer ma zamiar wprowadzić tego typu metodę, warto, aby pracownicy wiedzieli o tym wcześniej. Inaczej mogą być mocno zaskoczeni i zwyczajnie nie rozumieć, dlaczego rozmowy przebiegają zupełnie inaczej, niż dotychczas.
Rozmowa opiera się na założeniu, iż pracownik w zdecydowanej większości przypadków ma umiejętności i wiedzę, aby samemu rozwiązać sprawę. Nie oznacza to, że menedżer ma pozostawić członka zespołu bez żadnego wsparcia. Rozmowa działa inaczej – lider ma za zadanie tak nią pokierować, aby pracownik odniósł się na przykład do swojego doświadczenia, mocnych stron czy możliwości, jakie są dostępne np. narzędzi, z których warto skorzystać lub ludzi, których można poprosić o wsparcie.
Zalety rozmowy coachingowej
Dlaczego warto przeprowadzać tego typu rozmowy? W pracy menedżera niezwykle ważna jest decyzyjność i samodzielność pracowników, co jednocześnie eliminuje nawyk przychodzenia po gotowe rozwiązania. Jednocześnie rozmowa coachingowa:
-
niweluje brak inicjatywy pracowników i zależność od decyzji menedżerów,
-
pomaga wykorzystać pracownikom ich własny potencjał, kreatywność,
-
pogłębia relację i zaufania pomiędzy liderem a członkiem zespołu,
-
wzmacnia środowisko rozwojowe,
-
buduje poczucie odpowiedzialności u pracowników,
-
zachęca do proaktywnego działania w wymagających tego sytuacjach.
Finalnie, rozmowy coachingowe mają na celu podniesienie efektywności pracowników, ale także powinny wpływać na ich pewność siebie i szeroko rozumianą aktywność w obszarze zawodowym.
W Impact uważamy, że organizacje ukierunkowane na ludzi stawiają na wartościowe metody, które wspierają zatrudnionych w rozwoju i budują dobre miejsca pracy. Dlatego odpowiednim rozwiązaniem są zmiany w obszarze kultury organizacyjnej, które można osiągnąć ze wsparciem programów rozwojowych. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej na temat programów, które tworzymy zgodnie z potrzebami organizacji.