Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes Rozmowa coachingowa

Rozmowa coachingowa – na czym polega i jak wygląda

Data publikacji 24 lutego 2023


Jak realnie wspierać pracowników w rozwoju? To pytanie powinni zadać sobie liderzy, którzy chcą mieć faktyczny wpływ na to, jak osoby w firmie rozwiązują problemy czy radzą sobie w trakcie sytuacji konfliktowych. Jak w tym kontekście może być pomocna rozmowa coachingowa

Coaching w środowisku zawodowym

Choć coachów kojarzymy jako osoby, które funkcjonują jako freelancerzy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby menedżer również stosował techniki coachingowe w ramach codziennych obowiązków. Czym jest więc coaching? Można go rozumieć jako wspieranie jednostki w osiąganiu celów, rozwijaniu potencjału i doskonaleniu umiejętności. Co ważne, metoda ta musi być oparta na zaufaniu i otwartości, w przeciwnym razie trudno oczekiwać pozytywnego rezultatu. 

Na czym polega rozmowa coachingowa?

Celem rozmowy coachingowej jest wydobycie potencjału pracownika bez konieczności wykładania rozwiązań czy przejmowania inicjatywy przez menedżera. Rozmowę można wykorzystać w takich sytuacjach, jak konflikt w zespole, duże wyzwanie lub inny problem, z którym pracownik przyjdzie do menedżera. Ważne, aby rozmowy odbywały się w cztery oczy – jeśli natomiast menedżer ma zamiar wprowadzić tego typu metodę, warto, aby pracownicy wiedzieli o tym wcześniej. Inaczej mogą być mocno zaskoczeni i zwyczajnie nie rozumieć, dlaczego rozmowy przebiegają zupełnie inaczej, niż dotychczas. 

Rozmowa opiera się na założeniu, iż pracownik w zdecydowanej większości przypadków ma umiejętności i wiedzę, aby samemu rozwiązać sprawę. Nie oznacza to, że menedżer ma pozostawić członka zespołu bez żadnego wsparcia. Rozmowa działa inaczej – lider ma za zadanie tak nią pokierować, aby pracownik odniósł się na przykład do swojego doświadczenia, mocnych stron czy możliwości, jakie są dostępne np. narzędzi, z których warto skorzystać lub ludzi, których można poprosić o wsparcie. 

Zalety rozmowy coachingowej

Dlaczego warto przeprowadzać tego typu rozmowy? W pracy menedżera niezwykle ważna jest decyzyjność i samodzielność pracowników, co jednocześnie eliminuje nawyk przychodzenia po gotowe rozwiązania. Jednocześnie rozmowa coachingowa: 

  • niweluje brak inicjatywy pracowników i zależność od decyzji menedżerów,

  • pomaga wykorzystać pracownikom ich własny potencjał, kreatywność,

  • pogłębia relację i zaufania pomiędzy liderem a członkiem zespołu,

  • wzmacnia środowisko rozwojowe, 

  • buduje poczucie odpowiedzialności u pracowników,

  • zachęca do proaktywnego działania w wymagających tego sytuacjach. 

Finalnie, rozmowy coachingowe mają na celu podniesienie efektywności pracowników, ale także powinny wpływać na ich pewność siebie i szeroko rozumianą aktywność w obszarze zawodowym. 

W Impact uważamy, że organizacje ukierunkowane na ludzi stawiają na wartościowe metody, które wspierają zatrudnionych w rozwoju i budują dobre miejsca pracy. Dlatego odpowiednim rozwiązaniem są zmiany w obszarze kultury organizacyjnej, które można osiągnąć ze wsparciem programów rozwojowych. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej na temat programów, które tworzymy zgodnie z potrzebami organizacji. 

Redakcja ecomanager.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?