Strona główna Biznes

Tutaj jesteś

Biznes konfiguratory produktów

Dlaczego coraz więcej firm inwestuje w konfiguratory produktów?

Data publikacji: 2025-10-08

Konfigurator produktów jako odpowiedź na oczekiwania rynku

Dzisiejszy klient online, ale również offline oczekuje elastyczności, szybkiej obsługi i możliwości samodzielnego stworzenia produktu dopasowanego do własnych potrzeb.

To właśnie dlatego konfigurator produktów staje się jednym z kluczowych narzędzi rozwoju e-commerce. Umożliwia użytkownikom personalizację w czasie rzeczywistym poprzez różnorodne opcje, w tym: wybór rozmiaru, koloru, materiału, akcesoriów czy skorzystania z różnych funkcji.

Konfigurator produktu posiada logikę poprawnego dobierania elementów, a także wizualizację 2D lub 3D oraz cenę – zmieniające się w czasie rzeczywistym.

Prosty i przejrzysty proces konfiguracji

Interaktywny konfigurator produktu nie jest już tylko ciekawostką technologiczną, a raczej coraz częstszym narzędziem, które wspiera nie tylko firmy, ale również ich użytkowników.

Dzieje się tak dlatego, że klient widzi efekty swoich wyborów w czasie rzeczywistym, jeszcze przed zakupem.

W przypadku producentów i sklepów internetowych oznacza to także skrócenie ścieżki sprzedaży oraz ograniczenie czasu obsługi indywidualnych zapytań ofertowych.

Cały proces konfiguracji jest prosty, przejrzysty i atrakcyjny co również przekłada się na wyższą satysfakcję klienta, a przez to mniejszą liczbę błędów w zamówieniach.

Automatyzacja i oszczędność czasu w obsłudze zamówień

Firmy produkcyjne oraz sklepy online coraz częściej inwestują w konfiguratory produktów, ponieważ pozwalają one zautomatyzować procesy, które dotąd wymagały manualnej pracy. Każda konfiguracja może generować gotowe dane techniczne czy zestawienie komponentów dla działu produkcji.

Z kolei dla zespołów sprzedażowych konfigurator produktów oznacza mniej błędów w zamówieniach i mniej powtarzalnych czynności.

Z kolei dla użytkowników, np. dzięki połączeniu konfiguratora z wewnętrznym asystentem AI szybszy proces konfiguracji i podpowiedzi.

W efekcie firma można szybciej reagować na zapytania i realizować większą liczbę zamówień w krótszym czasie. Z kolei klienci czują, że stworzyli produkt, który najbardziej pasuje do ich oczekiwań.

Konfigurator produktów jako element strategii marketingowej

Personalizacja produktów stała się również jednym z najważniejszych trendów w marketingu. Klienci chętniej kupują produkty, które mogą współtworzyć, a konfigurator produktów idealnie wpisuje się w ten trend.

Ponadto dane z konfiguracji mogą być analizowane pod kątem preferencji klientów, najczęściej wybieranych elementów, a także w komunikacji z użytkownikami – co w efekcie wspiera rozwój produktów i planowanie kampanii np. remarketingowych.

Integracja konfiguratora z systemami sprzedażowymi

Warto wspomnieć, że w pełni zintegrowany konfigurator produktu może stać się centralnym punktem procesu sprzedażowego. Połączenie z systemem e-commerce czy CRM sprawia, że wszystkie dane – od wizualizacji po finalne zamówienie – są spójne i automatycznie aktualizowane.

Biorąc pod uwagę korzyści jakie niesie ze sobą konfigurator produktów można stwierdzić, że jest on szansą na rozwój sklepów online z wielu różnych branż.

Artykuł sponsorowany

Redakcja ecomanager.pl

Jako redakcja ecomanager.pl z pasją zgłębiamy świat pracy, biznesu, e-commerce i finansów. Chcemy dzielić się z Wami naszą wiedzą, upraszczając nawet najbardziej złożone zagadnienia z zakresu edukacji i marketingu. Razem odkrywamy, jak osiągnąć sukces w cyfrowej rzeczywistości!

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?