Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes działania PR

Jak oceniać działania PR?

Data publikacji 9 lutego 2023

Każdy rozsądny manager chciałby wiedzieć, jakie skutki dla firmy przyniosą poszczególne dziania i inwestycje. Dotyczy to takich namacalnych rzeczy, jak zakup nowego sprzętu albo nakłady na nowy projekt. Jednak czy wszystko da się dokładnie wyliczyć? A jeśli tak, to w jaki sposób mierzyć na przykład działania PR? Przecież ich końcowym efektem jest coś tak nienamacalnego i trudno mierzalnego, jak wizerunek firmy i jej relacje z szeroko pojętym otoczeniem.

Firma public relations – od czego zacząć współpracę?

Najlepiej zacząć od określenia celu, jaki zakładamy i tego, co faktycznie chcemy osiągnąć za pomocą odpowiednich narzędzi piarowych. Po prostu musimy wiedzieć, co mają przynieść działania PR. Jednak żeby zobaczyć, czy wynajęta przez nas agencja public relations jest skuteczna, musimy w pierwszej kolejności bardzo dokładnie określić ,z jakiej pozycji startujemy. Czyli na przykład, jaka jest obecnie pozycja naszej firmy na rynku, z kim konkurujemy i jak plasujemy się w danej branży Można też wyjść od tego, jaki mamy zasięg naszej działalności albo jaka jest widoczność naszego produktu albo usługi w Internecie.

Jeśli działania PR podejmujemy w odpowiedzi na jakiś kryzys wizerunkowy albo w innej trudnej sytuacji, to jako punkt wyjścia można określić straty, które poniesiemy bez podjęcia jakiejkolwiek reakcji. Miarą działań PR w takim przypadku będzie to, na ile uda się zredukować ewentualny odpływ klientów. A być może dzięki właściwej reakcji agencji public relations nastąpi przekucie wpadki w sukces i wyniku na przykład rebrandingu firma osiągnie nawet dodatkowy zysk.

Kolejnym etapem jest określenie strategii oraz wybór metod i narzędzi public relations, które mają doprowadzić do założonego celu biznesowego. Do tego niezbędna już będzie profesjonalna pomoc agencji public relations.

Agencja Public Relations – ocena skuteczności

Dokładne określenie zakładanych rezultatów i umieszczanie ich w przestrzeni czasowej pozwala nam mierzyć skuteczność agencji public relations. Podkreślić należy w tym miejscu, że na efekty części działań trzeba poczekać czasem kilka tygodni lub nawet miesięcy. Oczywiście zależy to od tego, jakim narzędziami dana firma public relations się posługuje. Na przykład, jeśli założeniem będzie poprawa widoczności w Internecie, to raczej nie następuje to z dnia dzień. Efekty w postaci zwiększonego ruchu na naszej stronie w sieci mogą  pojawić się z pewnym opóźnieniem. Podobnie jeśli celem miało być zwiększenie liczby publikacji na temat wybranego produktu. Natychmiastowe efekty mogą być widoczne w przypadku kryzysów wizerunkowych. Tu skuteczne strategie obrony marki mogą zadziałać właściwie natychmiast.

Public relations z definicji zajmuje się również wsparciem marketingu. Jeśli w naszej umowie z firmą public relations zawrzemy również takie założenie, to możemy ustalić na przykład zasięg kampanii reklamowej albo inne mierzalne kryterium.

Redakcja ecomanager.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?