Zrównoważony rozwój i innowacje

Popularyzacja odpowiedzialnego gospodarowania zasobami przy równoczesnym promowaniu innowacyjnych rozwiązań to zasady, zgodnie z którymi działa coraz więcej przedsiębiorstw.

Często idea zrównoważonego rozwoju przyświeca wszystkim aktywnościom firmy – zarówno jej działalności biznesowej, jak i polityce odpowiedzialności społecznej. Tak jest w przypadku firmy Bayer, działającej na rynku medyczno-farmaceutycznym, rolnym oraz zaawansowanych tworzyw. Aby działalność przedsiębiorstwa była odpowiedzialna społecznie i środowiskowo muszą zostać spełnione postulaty zrównoważonego rozwoju, zdefiniowane przez Światową Komisję ds. Środowiska i Rozwoju. Za zrównoważony rozwój uznaje się taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie.

Inwestycje w wydajne energetycznie rozwiązania, produkty dla zrównoważonego rolnictwa oraz prowadzenie szeroko zakrojonej edukacji ekologicznej to wybrane przykłady działań Bayer w tym zakresie.

Lot bez kropli paliwa

Jednym z najbardziej znanych współcześnie przedsięwzięć transportowych firmy jest projekt Solar Impulse. Jego celem jest skonstruowanie pierwszego załogowego samolotu, który okrąży Ziemię, korzystając wyłącznie z energii słonecznej – zarówno podczas dnia, jak i nocy. Projekt ten łączy potencjał energii odnawialnej i technologie energooszczędne – innowacyjne metody konstrukcji i nowe rozwiązania aerodynamiczne. Inicjatorzy projektu – Szwajcarzy Bertrand Piccard i André Borschberg – chcą udowodnić efektywność połączenia odnawialnej energii i zaawansowanych tworzyw. Uwieńczeniem projektu będzie okrążenie świata w 25 dni (pięć etapów – każdy po pięć dni) przy średniej prędkości 70 km/h. Każdy z dwóch pilotów będzie na zmianę pilotował maszynę. Samolot ma być gotowy do okrążenia Ziemi w 2015 r.

Projekt jest już na bardzo zaawansowanym poziomie. W grudniu 2009 r. prototyp samolotu wykonał lot testowy, pierwszy lot nocny odbył się w 2010 r., rok później – loty międzynarodowe, natomiast lot międzykontynentalny – w 2012 r. W 2013 r. piloci przemierzyli Stany Zjednoczone – od wschodniego do zachodniego wybrzeża (fot.1).

Fot. 1. Solar Impulse podczas swojego najdłuższego lotu.

Prototyp ma rozpiętość skrzydeł dużego samolotu pasażerskiego (63,4 m), lecz waży nie więcej niż przeciętny samochód osobowy (1600 kg). Gdy samolot jest wystawiony na ekspozycję światła dziennego 12 000 komórek fotowoltaicznych, umiejscowionych na jego powierzchni, zasila cztery silniki elektryczne. Energia słoneczna, potrzebna do lotu w nocy, magazynowana jest w bateriach litowych o łącznej wadze 400 kg.

Kluczowe dla Bayer w tym projekcie jest opracowanie innowacyjnych, lżejszych materiałów, pozwalających obniżyć zużycie energii. W laboratoriach firmy od 2010 r. prowadzone są badania nad innowacyjnymi koncepcjami ultralekkich konstrukcji i ich sprawnością energetyczną. Współpraca przy projekcie zaowocowała już zgłoszeniem przez firmę kilku wniosków patentowych, które obecnie są rozpatrywane przez Niemiecki Urząd Patentowy.

Celem badaczy Bayer jest uczynienie docelowego modelu samolotu jak najlżejszym, przy zapewnieniu najwyższej wytrzymałości. Za całościowy projekt bryły kokpitu odpowiedzialny jest Bayer MaterialScience. Celem firmy było takie skonstruowanie kokpitu, by jego waga nie przekroczyła 29 kg, i by zarazem był on odporny na skrajne wahania temperatur podczas lotu. Do budowy osłony kokpitu, silnika oraz skrzydeł wykorzystano innowacyjne kleje i pianki poliuretanowe. Z kolei w kokpicie zastosowano niezwykle cienką, ale odporną na uszkodzenia warstwę poliwęglanową. Pokryto nią również szyby w kabinie.

Ekobudownictwo

Kolejnym przykładem zaangażowania Bayer w kwestie ochrony środowiska jest budownictwo zrównoważone – zarówno pod kątem rozwiązań produktowych, jak i inicjatyw podejmowanych w ramach branży budowlanej.

Bayer Material Science wraz z firmą Puren opracował innowacyjny, wydajny i energooszczędny system izolacji termicznej dachu, oparty na słonecznych kolektorach powietrznych (fot. 2). Pomysł jest odpowiedzią na potrzebę rynku na tanie sposoby wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych i oszczędzania jej dzięki izolacji termicznej.

Na zewnętrznej powierzchni kolektora, umieszczonego na dachu, gromadzi się zimne powietrze. Dzięki absorberowi energia słoneczna przekazywana jest do powietrza. System działa nawet wtedy, gdy ekspozycja na promienie słonecznie jest stosunkowo niewielka. Uzyskane w ten sposób ciepłe powietrze można wykorzystać na wiele sposobów w instalacjach budowlanych. Pod kolektorem znajduje się izolacja termiczna wykonana ze sztywnej pianki poliuretanowej, która nie tworzy mostków cieplnych. Na potrzeby kolektora powietrznego opracowano innowacyjne wielowarstwowe płyty, wykonane z poliwęglanu. Są one przezroczyste by umożliwić przenikanie promieni słonecznych, a na spodzie mają specjalną czarną powłokę pełniącą rolę warstwy absorbującej.

Fot. 2. Powietrzne kolektory słoneczne

W ramach globalnego programu zrównoważonego rozwoju, trzy lata temu Bayer zainicjował program EcoCommercial Building (ECB). Dziś jest to efektywna platforma zintegrowanych rozwiązań dla budynków wydajnych energetycznie. Sieć partnerów programu obejmuje blisko 90 przedsiębiorstw z całego świata, reprezentujących branżę budowlaną, inżynieryjną, konsultingową. Zadaniem programu jest uświadamianie decydentom branży efektywności energetycznej dostępnych materiałów. Program ECB, wspierając wdrażanie efektywnych energetycznie rozwiązań dla budownictwa, tworzy sieci rozwojowe. Platformy wymiany doświadczeń o charakterze „think-tanków” pozwalają producentom materiałów na bezpośredni kontakt z deweloperami.

Promowanie zrównoważonego rozwoju

Podstawą efektywnego kształtowania postaw społecznych jest wpajanie idei zrównoważonego rozwoju już od najmłodszych lat. Z tego względu Bayer wdrożył szeroko zakrojony, globalny program edukacyjny dla dzieci i młodzieży. Jego elementem są m.in. multimedialne salony popularnonaukowe – BayLaby, a celem – zachęcenie dzieci do podróży w głąb fascynującego świata nauk przyrodniczych i ścisłych: poznania innowacji, mających wpływ na codzienne życie.

W Polsce tego typu salon (drugi w Europie – po Niemczech) zaczął działalność w listopadzie 2012 r. Patronat nad nim objęły: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Politechnika Warszawska. Podczas premiery salonu zaprezentowano prototyp kabiny samolotu Solar Impulse. Bayer uruchomił już program multimedialnych warsztatów popularnonaukowych (fot. 3). Od lutego do czerwca br. w zajęciach udział wzięło ok. 500 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów z województwa mazowieckiego, m.in. Warszawy, Legionowa, Marek, Ożarowa Mazowieckiego, Pruszkowa. Tematyka warsztatów obejmuje cztery obszary: witaminy, ochrona roślin, zdrowie zwierząt oraz oczyszczanie wody.

Fot. 3. Pod okiem doświadczonych moderatorów dzieci przeprowadzają ćwiczenia laboratoryjnej.

Uczniowie korzystają z nowoczesnego wyposażenia salonu, m.in. multimedialnego stołu dotykowego z aplikacjami poświęconymi zdrowiu, rolnictwu oraz wysokospecjalistycznym materiałom. Dla dzieci przygotowano trójwymiarowe filmy popularno-naukowe, mikroskopy z wyświetlaczami LCD oraz aplikację „Nutrition Clock” (ukazującą wzrastające zapotrzebowanie na żywność wobec malejącej ilości areałów rolnych).

Ambasadorami zrównoważonego rozwoju zostali pracownicy firmy, którzy spontanicznie przekazują informacje o programie bezpośrednio do szkół. Ogromne zainteresowanie nauczycieli sprawiło, że terminy warsztatów na cały 2013 r. zostały w całości zarezerwowane.

Ekspozycja odpowiedzialnych innowacji

Kolejnym narzędziem, za pośrednictwem którego Bayer promuje zrównoważony rozwój, jest interaktywna wystawa Anniversary Tour, towarzysząca obchodom 150-lecia firmy (przypadającego w bieżącym roku). Ekspozycja popularnonaukowa dotyczy najważniejszych innowacji w obszarze zdrowia, ochrony roślin i zaawansowanych tworzyw – w tym zrównoważonych rozwiązań dla rolnictwa oraz tworzyw, których stosowanie przyczynia się do zachowania zasobów kopalnych (ograniczając konsumpcję energii).

Fot. 4. Wystawa „Science For a Better Life”

Wystawa ma formę 21 liter motta Bayer – „Science For A Better Life” (fot. 4). Wśród 2-metrowych, interaktywnych elementów znajdują się takie hasła, jak: „CO2 jako surowiec”, „Nowa wizja dla rolnictwa”, „Przemysł budowlany przyjazny dla środowiska”, „Partnerstwo łańcucha produkcji żywności”, „Energia odnawialna”, „Wydajna energetycznie mobilność”. Wystawa odwiedzi 30 miast na pięciu kontynentach, a w lipcu br. gościć będzie w Warszawie.

Monika Lechowska_Bayer

Monika Lechowska-Wróbel, Head of  Communications CEE, Bayer

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *