Zielone inicjatywy

Przedsiębiorstwa ekoodpowiedzialne podejmują szereg rozmaitych działań, by chronić środowisko. Wiele z nich wymusza obowiązujące prawo, jednak pojawia się coraz więcej takich inicjatyw, które wynikają z rzeczywistej troski o naturę.

Depositphotos/nikolae

Depositphotos/nikolae

Wszyscy na rowery!

Tanio, zdrowo, ekologicznie – to tylko niektóre z licznych zalet jazdy na rowerze. Atrakcyjne są nie tylko rekreacyjne wycieczki po okolicy, ale także dojazdy do pracy, o czym niedawno przekonali się pracownicy Polpharmy.

Zmotywowanie pracowników do regularnych dojazdów rowerem do pracy było celem akcji „Wszyscy na rowery”. W ramach programu zbudowano ponad 100 zadaszonych miejsc parkingowych w dziewięciu lokalizacjach na terenie zakładu w Starogardzie, a także kilkadziesiąt miejsc w Duchnicach i Sieradzu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystom zmniejszono dopuszczalną prędkość dla ruchu samochodów na terenie firmy do 20 km/h. Za regularne dojazdy do pracy pracownicy są nagradzani. Każdy wjazd rowerem jest zapisywany na karcie dostępu do firmy. Od lipca 2012 r. za taki zarejestrowany wjazd pracownik otrzymuje złotówkę, którą może wymienić na nagrody w Systemie Kafeteryjnym MyBenefit. Przed wdrożeniem programu do pracy rowerem dojeżdżało 20 osób, a obecnie postępuje ok. 250 osób, przy czym codziennie dojeżdża ok. 70 z nich. W ramach akcji „Wszyscy na rowery” przeprowadzono także działania edukacyjne dla pracowników i społeczności lokalnej w zakresie bezpiecznej jazdy rowerem.

Archiwum PKN ORLEN

Archiwum PKN ORLEN

Hej, sokoły

Zwiększająca się liczba ludności na świecie oraz wzrost konsumpcjonizmu mają negatywny wpływ na różnorodność biologiczną. Z tego względu na szczególną uwagę zasługują działania podejmowane w celu jej ochrony.

Już piętnaście lat temu PKN ORLEN przyłączył się do odbudowy krajowej populacji sokoła wędrownego. Wówczas na dwóch najwyższych kominach, zlokalizowanych na terenie zakładu w Płocku, umieszczono dwie budki lęgowe. Pierwszy lęg odnotowano w 2002 r. Na przestrzeni lat 2002-2013 na świat przyszło już 37 piskląt sokoła wędrownego. Bytowanie osobników tego gatunku w obrębie firmy podlega całorocznej obserwacji, polegającej na przeglądzie budek lęgowych, sporządzeniu dokumentacji filmowej i fotograficznej na temat gniazdującego gatunku oraz obrączkowaniu piskląt. W zakresie odbudowy krajowej populacji sokoła wędrownego PKN ORLEN współpracuje ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzikich Zwierząt „Sokół”.

Butelka zwrócona – przyroda chroniona

Depositphotos/homydesign

Depositphotos/homydesign

Oddawanie butelek szklanych znacząco zmniejsza ilość odpadów w środowisku i wpływa na oszczędność surowców wykorzystywanych w produkcji nowych. Przekonywały o tym firmy Carlsberg Polska i Auchan Polska, które zorganizowały akcję edukacyjną dedykowaną butelce zwrotnej.

Ideą inicjatywy „Butelka zwrócona – przyroda chroniona” było zachęcenie Polaków do odnoszenia butelek do sklepów i pokazanie, jak wiele ten drobny gest znaczy dla środowiska naturalnego. Zwrotna butelka szklana jest tak zaprojektowana, by służyć kilka lat w ramach ok. 20 cykli (od browaru do konsumenta), przy zachowaniu estetyki opakowania. Podczas akcji na klientów, którzy przynieśli sześć butelek zwrotnych i wrzucili je do specjalnego automatu, czekały nagrody. Ponadto klienci otrzymywali ulotki informujące o korzyściach dla środowiska płynących ze zwrotu butelek, a także praktyczne rady, jak mogą w życiu codziennym zadbać o otoczenie. – Temat butelki zwrotnej z perspektywy ekologicznej nie był do tej pory dostatecznie nagłośniony w Polsce. Szkoda, bo potencjał wynikający z oszczędzania opakowań szklanych i ograniczenia ilości odpadów trafiających na składowiska dzięki temu jest ogromny – podkreślił Adam Pawełas, menedżer ds. środowiska w Carlsberg Polska.

W grupie siła

Od dawna już wiadomo, że działając w pojedynkę, można zrobić zdecydowanie mniej niż pracując zespołowo. Dotyczy to również troski o środowisko. Z tego względu w Zakładach Produkcyjnych NUTRICIA w 2011 r. zawiązała się Grupa Nature.

Depositphotos/scusi0-9

Depositphotos/scusi0-9

W jej skład weszli pracownicy – pasjonaci działań na rzecz środowiska. Celem grupy jest popularyzacja i wykształcenie proekologicznych nawyków wśród pracowników firmy, a także lokalnej społeczności. Ich zadanie to ciągłe poszerzanie wiedzy z zakresu ochrony środowiska, podpowiadanie, jak oszczędzać wodę, energię elektryczną, papier czy też toner w kserokopiarce, a także pokazywanie, w jaki sposób segregować odpady oraz gdzie wyrzucać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. W ramach swoich prac Grupa Nature zaangażowała się m.in. w obchody Światowego Dnia Ziemi, Dnia bez Samochodu, a także zorganizowała Tydzień Ekologa, szkolenie dla pracowników dotyczące ochrony środowiska oraz jesienne sadzenie lasu z wychowankami Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim.

Na podstawie informacji przesłanych przez firmy opracowała Małgorzata Masłowska-Bandosz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *