Akumulator na wodę?

Depositpgotos/kbuntuNaukowcy z GE Global Research i Lawrence Berkeley National Laboratory pracują nad nowym typem akumulatora wykorzystującego wodę, który umożliwiłby pokonanie samochodem elektrycznym blisko 400 km na jednym ładowaniu.

Nowe akumulatory byłyby o 75% tańsze niż te oferowane obecnie na rynku i mogłyby zwielokrotnić zasięg dostępnych obecnie samochodów elektrycznych – powiedział Grigorii Soloveichik, szef projektu realizowanego przez Global Research Center (GRC) i dyrektor Energy Frontier Research Center, ośrodka prowadzonego przez GE i finansowanego przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych. – Departament chce stworzenia akumulatora, który pozwoli samochodowi przejechać 240 mil (386 km) – mówi Soloveichik. – Myślę, że jesteśmy w stanie osiągnąć jeszcze lepszy wynik – dodaje.

Jak mówią inżynierowie General Electric (GE), w przeciwieństwie do akumulatorów litowo-jonowych i innych dostępnych na rynku akumulatorów, nowa technologia wykorzystywać będzie roztwory wodne chemikaliów nieorganicznych, które potrafią zapewnić wysoką gęstość energii dzięki przekazywaniu więcej niż jednego elektronu naraz. Nazwali ten układ akumulatorem „przepływowym” („flow” battery), gdyż rozładowywanie i ładowanie odbywa się w ogniwach elektrochemicznych znajdujących się w osobnym miejscu niż układy magazynujące energię, co czyni ich użytkowanie bezpieczniejszym. – Widzimy możliwość zastosowania akumulatora przepływowego w transporcie i w masowym magazynowaniu energii – powiedział Soloveichik. – Mówiąc najprościej, dla sektora pojazdów elektrycznych będzie to zupełnie nowa technologia – konkluduje.

Akumulator przepływowy

Badania prowadzone są w ramach programu ARPA-E RANGE uruchomionego przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych. Jego założeniem jest stworzenie rewolucyjnych technologii elektrochemicznego magazynowania energii. Inżynierowie pracujący w GRC i Berkeley Lab zakładają, że w przeciągu roku stworzą działający prototyp i „wykażą możliwość praktycznej realizacji” koncepcji.

Dla porównania, Nissan Leaf z 2013 r. ma według EPA (Environmental Protection Agency) zasięg rzędu 75 mil (121 km). Luksusowy Model S wyprodukowany w tym samym roku przez Tesla Motors może przejechać 265 mil (426 km) na pojedynczym ładowaniu. Obydwa korzystają z akumulatorów jonowo-litowych.

Źródło: General Electric (GE)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *