Prognoza dla samochodów elektrycznych

Battery powered carZ najnowszej analizy globalnej firmy doradczej, Frost & Sullivan pt. Strategiczna prognoza dla rynku pojazdów elektrycznych w 2013 r. (ang. Strategic Outlook of the Global Electric Vehicle Market in 2013) wynika, że w 2012 r. sprzedano 120 tys. samochodów elektrycznych. Szacuje się, że w 2018 r. sprzedaż osiągnie poziom 2,7 mln pojazdów.

Rynki światowe wykazują trend rosnący i według szacunków Frost & Sullivan sprzedaż w skali globalnej w 2013 r. wzrośnie do 170 – 190 tys. pojazdów, czyli będzie o ponad połowę większa niż w roku ubiegłym.

Eksperci uważają, że jednym z głównych bodźców do rozwoju globalnego rynku samochodów elektrycznych jest przewidziane na bieżący rok obniżenie cen. Producenci, pragnąc zwiększyć sprzedaż i utrzymać konkurencyjność, obniżyli ceny najważniejszych samochodów elektrycznych aż o 18% w stosunku do poziomu z 2012 r. Pozostaje jednak pytanie, jak bardzo to posunięcie wpłynie na rozwój rynku.

Zdaniem analityków Frost & Sullivan „zaplanowane na przyszły rok wprowadzenie ok. 15 nowych modeli samochodów elektrycznych, takich jak BMW i8, Tesla Model S, Audi R8 i Q7, Porsche 918 Spyder, i Mercedes SLS AMG ECell, zaostrzy konkurencję na globalnym rynku i spowoduje spadek cen. Kilka nowych modeli, takich jak Tesla Model S, Renault Zoe i Ford Fusion Energi, już teraz jest bestsellerami na swych rynkach”.

Od czasu pojawienia się na rynku samochody elektryczne były przeznaczone raczej dla flot pojazdów. Eksperci twierdzą, że zamiarem producentów w 2013 r. i w latach przyszłych jest dotarcie do konsumentów indywidualnych i stworzenie odpowiedniego popytu. Ponadto koszt akumulatorów litowo-jonowych w ciągu ostatnich pięciu lat spadł o 20-40%, co pozwoliło obniżyć ceny samochodów i zachęciło do korzystania ze wspomnianego źrodła energii.

Analitycy Frost & Sullivan sądzą, że poważnym wyzwaniem dla rynku pozostaje zasięg jazdy samochodów elektrycznych, gdyż ciągle brakuje niezawodnej infrastruktury stacji ładowania akumulatorów, opartej na ustandaryzowanym modelu biznesowym.

Na początku tego roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (ang. Society of Automotive Engineers International, SAE) ustaliło standard złączy typu Combo do ładowania prądem stałym (ang. Direct Current, DC). Przewiduje się, że wkrótce systemy ładowania DC typu CHAdeMO i Combo będą funcjonować równolegle. Ponad dziesięciu producentów samochodów rozpoczęło próby indukcyjnego ładowania akumulatorów, a standaryzacja tej technologii będzie miała miejsce prawdopodobnie w 2014 r. SAE już teraz utworzyło zespół mający się zająć opracowaniem standardu ładowania indukcyjnego.

W raporcie podkreślono, że rządy wielu państw przygotowały programy motywacyjne dla użytkowników samochodów elektrycznych sięgające 2015 r. i następnych lat. Liderem jest Skandynawia, a w szczególności Norwegia, gdzie stopień penetracji rynku motoryzacyjnego przez samochody elektryczne stopniowo wzrasta i w 2013 r. ma przekroczyć 3%.

„Europa zainwestowała blisko 2 mld euro w różne projekty badawczo-rozwojowe, od układów napędowych samochodów elektrycznych po sieć ładowania. Łączne amerykańskie, chińskie i europejskie osiągnięcia w rozwoju technologii akumulatorów poprawią efektywność energetyczną baterii i spowodują dalszą obniżkę kosztów” – podsumowują analitycy Frost & Sullivan.

 Źródło: Frost & Sullivan

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *