Potrzeba oszczędzania paliwa

Depositphotos/Андрей Музыка Wprowadzenie zmian w transporcie mogłyby w najprostszy sposób zmniejszyć uzależnienie od ropy naftowej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna wylicza, że za pomocą łatwo dostępnych rozwiązań można poprawić zużycie paliwa o 30-50%, jednocześnie zmniejszając emisję dwutlenku węgla o kilka gigaton rocznie.

Wśród dostępnych technologii, zmniejszających zużycie paliwa znajdują się nowej generacji silniki i skrzynie biegów, udoskonalona aerodynamika, lepszej jakości opony, a także bardziej efektywne oświetlenie, klimatyzacja i ogrzewanie. Amerykańska National Research Council (Narodowa Rada ds. Badań) szacuje, że do 2020 r. (w porównaniu z 2005 r.) nastąpi 15-procentowy wzrost wydajności nowych pojazdów napędzanych tradycyjnymi silnikami benzynowymi, 28-procentowy wzrost wydajności samochodów napędzanych ropą naftową i 44-procentowy wzrost wydajności pojazdów hybrydowych. Z kolei do 2035 r. silniki benzynowe oraz diesla powinny być o 50% bardziej wydajne niż ma to miejsce obecnie.

Producenci samochodów systematycznie wdrażają nowe technologie w swoich pojazdach, jednak dotyczą one innych celów niż poprawa wydajności zużycia paliwa, np. zwiększenia mocy.

Bariery wzrostu efektywności

Międzynarodowa Agencja Energetyczna (International Energy Agency, IEA) podkreśla, że liczne bariery rynkowe nie zachęcają zarówno producentów, jak i konsumentów do ograniczania zużycia paliwa.

Do podejmowania świadomych decyzji, konsumenci potrzebują mieć wiedzę na temat efektywności pojazdu. Godne zaufania i powszechne informacje o zużyciu paliwa wymagają etykietowania i sklasyfikowania, w oparciu o ulepszone metody badawcze, które będą odzwierciedlały rzeczywiste warunki jazdy.

Zdaniem IEA do inwestycji w pojazdy o wysokiej efektywności energetycznej mogą zniechęcać niskie ceny paliw w niektórych krajach oraz różne dotacje, zmieniające rachunek ekonomiczny. Ponadto klientów do zakupu bardziej wydajnych energetycznie pojazdów może zniechęcić również niepewność co do cen ropy naftowej.

Czynniki te wpływają na okres zwrotu inwestycji, co w przypadku zaawansowanych silników benzynowych i pojazdów hybrydowych wynosi powyżej pięciu lat. Włączając jednak do rachunku efekty społeczne, korzyści z oszczędności paliwa i ograniczenia emisji w okresie użytkowania samochodu znacznie przewyższają koszty zakupu nowej technologii.

Edukacja kierowców i wyposażenie pojazdów we wskaźniki zmiany biegów i wyświetlacze zużycia paliwa może poprawić marnotrawny styl jazdy. Ecodriving może pozwolić zaoszczędzić zużycie paliwa nawet o 10%. Z kolei bardziej gładkie nawierzchnie dróg mogą dać oszczędności w postaci kolejnych 10%.

Odpowiednia polityka

W raporcie pt. „Technology Roadmap: Fuel Economy for Road Vehicles and Policy Pathway: Improving the Fuel Economy of Road Vehicles”, EIA pokazuje, w jaki sposób państwa mogą zachęcać do bardziej efektywnego transportu drogowego. Niektóre kraje już od dawna realizują programy, mające na celu większą oszczędność paliwa, ale wiele państw OECD, takie jak: Stany Zjednoczone, Japonia i Unia Europejska dopiero niedawno podjęły działania w tym kierunku. Chiny również przyjęły już twarde polityki, ale w większości innych tzw. rynków wschodzących nie ma norm zużycia paliwa czy też programów etykietowania zużycia paliwa.

Czas ucieka. Pełna analiza sytuacji, zaangażowanie zainteresowanych stron, stworzenie właściwych przepisów zajmuje rządowi ok. dwóch lat. Ponadto, producenci potrzebują co najmniej dwóch lat od ostatecznego rozwoju polityki w odpowiedzi na zmiany w  ich planie produktu (trzy do pięciu lat pozwolą im spełnić wymagania przy niższych kosztach). Zgoda na okres trzy do pięcioletni umożliwi też realizację bardziej ambitnych celów, ponieważ producenci będą mogli zareagować bardziej efektywnie na zmiany, co wpłynie na poprawę efektywności kosztowej wprowadzonych rozwiązań.

IEA zaleca dziesięcioletni horyzont rozporządzenia, aby dać wyraźny sygnał dla kolejnych zaostrzonych norm w przyszłości.

Źródło: International Energy Agency

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *