MAE: jak poprawić wydajność transportu miejskiego?

Depositphotos/S. SerdyukMiędzynarodowa Agencja Energetyczna opublikowała raport, w którym wskazuje korzyści wynikające z poprawy efektywności energetycznej systemów transportu miejskiego. Jej zdaniem dzięki zmniejszeniu wydatków na pojazdy, paliwo i infrastrukturę transportową do 2050 r. możnaby zaoszczędzić 54,6 bln euro.

Raport noszący nazwę „Tale of Renewed Cities” („Opowieść o odnowionych miastach”) opiera się na przykładach z ponad 30 miast na całym świecie i pokazuje, w jaki sposób można poprawić wydajność transportu np. poprzez lepsze planowanie przestrzenne i zarządzanie popytem podróży. Dodatkowymi korzyściami jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawa jakości życia.

Obecnie ponad połowa ludności świata mieszka w miastach i cierpi z powodu korków i zatłoczonych ulic, co kosztuje setki milionów dolarów z powodu zużytego paliwa, straconego czasu, zanieszczyszczenia środowiska, utraty zdrowia itp.

Do 2050 r. prawie 70% światowej populacji będzie zamieszkiwało miasta. Podwoi się też zużycie energii w transporcie miejskim. Z tego względu potrzebne są wydajne, niedrogie i bezpieczne rozwiązania transportowe – powiedziała Maria van der Hoeven, dyrektor wykonawcza IEA. – Pilne działania na rzecz poprawy efektywności systemów transportu miejskiego są niezbędne jednak nie tylko ze względu na bezpieczeństwo energetyczne, ale także w celu złagodzenia zmian klimatycznych, zanieczyszczenia hałasem, zanieczyszczenia powietrza, korków i niekorzystnych ekonomicznych skutków wzrostu natężenia transportu miejskiego – dodała.

MAE przeanalizowała dane z ponad trzydziestu miast, m.in. z Belgradu, Seulu i Nowego Jorku i podzieliła kwestie związane z efektywnością energetyczną systemu transportu na trzy kategorie: unikanie podróży, wspieranie efektywniejszych środków transportu oraz ulepszanie technologii pojazdów i paliw.

W raporcie opisano także studia przypadków, by pokazać, jak miasta już poprawiają swoje systemy komunikacyjne. Przykładowo, w Belgradzie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od zakończenia remontu systemu kolei miejskiej, trzykrotnie wzrosła liczba pasażerów.

Aby zmniejszyć liczbę niepotrzebnych podróży, raport zaleca lepsze planowanie miast oraz efektywniejsze zarządzanie popytem na usługi transportowe. Z kolei wspieranie transportu publicznego i kolejowego, a także przemieszczania się pieszo czy na rowerze wpisuje się w politykę odchodzenia od przemieszczania się samochodem.

 Źródło: Międzynarodowa Agencja Energetyczna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *