Lot bez kropli paliwa

Ultralekki samolot napędzany energią słoneczną wyruszył w najdłuższy lot.

Solar Impulse, w którego konstrukcji zastosowano zaawansowane tworzywa Bayer MaterialScience, to pierwsza maszyna zdolna do lotu przez 24 godz. bez kropli paliwa. W maju samolot rozpoczął lot znad Oceanu Spokojnego. Po kilku międzylądowaniach zakończy go nad Atlantykiem w czerwcu. To kolejny krok do osiągnięcia celu misji w 2015 r: pierwszego lotu dookoła świata bez grama paliwa.

By zrealizować ten cel, Bayer MaterialScience ściśle współpracuje ze szwajcarskimi pilotami: Bertrandem Piccardem and André Borschbergiem, twórcami projektu Solar Impulse. – W toku współpracy realizujemy nasze motto – ‘Bayer: Science for a Better Life’ – ponieważ wspólnie wypracowujemy efektywne energetycznie rozwiązania transportowe dla przyszłości – mówi Patrick Thomas, Prezes Bayer MaterialScience.

Z rozpiętością skrzydeł równą jumbo jetowi (63,4 m) i wagą niewielkiego samochodu (1600 kg) ten innowacyjny samolot określany jest przez ekspertów mianem technologicznego cudu. – To latające laboratorium czystych technologii. Samolot jest efektem siedmiu lat pracy ekspertów z zakresu inżynierii materiałowej, zarządzania energią, współpracy człowieka z maszyną. Wiele z tych rozwiązań znajduje zastosowanie również poza lotnictwem – mówi pilot André Borschberg.

Zaawansowane materiały

Wśród wysokospecjalistycznych tworzyw wykorzystanych w samolocie znajdują się sztywne pianki poliuretanowe zastosowane w konstrukcji skrzydeł, gondoli silnikowych oraz kabinie. Niezwykle cienką, lecz zarazem odporną na uszkodzenia, warstwę poliwęglanową zastosowano w kokpicie. Kleje i powłoki bazują na surowcach dostarczonych przez Bayer MaterialScience.

Firma wykorzystuje tego typu materiały także w innych segmentach, m.in. rozwiązaniach dla przemysłu motoryzacyjnego, segmentu budowlanego i architektonicznego, elektroniki użytkowej. Zastosowane w Solar Impulse kompozyty z włókna węglowego są odpowiedzią na potrzebę zmniejszenia wagi takich elementów, jak np. łopaty wirników (sektor energii wiatrowej). Natomiast lekka, sztywna pianka izolacyjna, zastosowana w osłonie silników Solar Impulse, jest wykorzystywana m.in. w najwyższej klasy lodówkach, a także sektorze budowlanym. Ta nowa technologia została opracowana w celu zapewnienia właściwej izolacji kokpitowi, narażonemu na radykalne zmiany temperatury (od -40°C do +40°C). Dzięki temu temperatura baterii samolotu nie spada poniżej -20°C – czyli wartości, która mogłaby ograniczyć ich wydajność.

Prototyp kabiny modelu Solar Impulse prezentowany był niedawno w Warszawie – podczas premiery salonu popularnonaukowego BayLab.

Najdłuższy lot

Solar Impulse wystartował z San Francisco nad Pacyfikiem – przez Phoenix, Dallas i Waszyngton dotrze do Nowego Jorku nad Atlantykiem. Podczas dnia 12 000 komórek fotoelektrycznych na powierzchni skrzydeł zasila cztery silniki elektryczne. Energia słoneczna, potrzebna do lotu w nocy, magazynowana jest w bateriach litowych o łącznej wadze 400 kg.

Obecnie trwają prace nad drugim modelem samolotu, który zostanie wykorzystany podczas lotu dookoła świata w 2015 r. Będzie jeszcze lżejszy od obecnego. Bayer MaterialScience opracowuje w tym celu kolejne innowacyjne materiały, takie jak tworzywo o wyjątkowych właściwościach do izolacji kabiny.

Źródło: Bayer MaterialScience

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *