Kompaktowe źródło mocy

Bosch zaprezentował kompaktowy silnik, będący elementem układu przeniesienia napędu w samochodach elektrycznych. Waży on zaledwie 32 kg i ma tak zwartą konstrukcję, że bez problemu zmieściłby się w  plecaku szkolnym.

SMG 180/120 to uniwersalne rozwiązanie Bosch dla samochodów z napędem elektrycznym. Już od pierwszych metrów jazdy silnik oferuje dynamiczne przyspieszenie. Można go montować zarówno w samochodach z napędem wyłącznie elektrycznym, jak i w wersjach hybrydowych – mówi Joachim Fetzer, odpowiedzialny w firmie Bosch za układy do pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Kierowcy modelu Smart fortwo oraz Fiata 500e już dziś mogą wypróbować możliwości nowego silnika elektrycznego SMG180/120. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi jest montowany także w samochodach hybrydowych, np. w dieslowskiej hybrydzie Peugeot 3008.

W samochodach hybrydowych kompaktowy silnik elektryczny Bosch wspomaga pracę silnika spalinowego mocą do 40 kW. W przypadku aut z napędem wyłącznie elektrycznym oraz hybryd Plug-in, silnik SMG 180/120 oferuje moc do 80 kW. Jednak liczby te jedynie w przybliżeniu opisują dynamikę, jakiej doświadcza kierowca, naciskając pedał gazu. Mały silnik elektryczny oferuje bowiem takie wrażenia z jazdy, jakie do tej pory gwarantowały tylko dużo mocniejsze silniki spalinowe. Jest to możliwe, ponieważ silnik SMG180 osiąga maksymalny moment obrotowy 200 Nm już w niskim zakresie obrotów. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu, ma do dyspozycji pełen moment obrotowy, a dodatkowo możliwa jest także płynna i cicha jazda.

Silnik osiąga sprawność powyżej 90%. Jego unikalną cechą jest jego przystosowanie do trybu miejskiego, do którego optymalnie dopasowano jego sprawność. Podstawowa zasada jest następująca: im efektywniejsza praca silnika elektrycznego, tym większy zasięg jazdy z napędem elektrycznym.

SMG180/120 firmy Bosch to kompaktowy silnik będący elementem układu przeniesienia napędu w samochodach elektrycznych.

SMG180, co typowe dla silnika elektrycznego, realizuje funkcje Start-Stop oraz odzysku energii hamowania (rekuperacja). Przełączanie biegów również należy do przeszłości, ponieważ silnik pracuje ze stałym przełożeniem. Wyjściowa prędkość obrotowa dochodząca do 12 800 obrotów na minutę zapewnia silnikowi elastyczność i uniwersalność. Nawet w przypadku jazdy wstecz, bieg nie jest przełączany mechanicznie, lecz elektrycznie.

Silnik jest bezobsługowy. Nie zawiera on mechanicznych części zużywających się, które wymagałyby regularnego serwisowania lub wymiany. Kierowcy odpada także inny, uciążliwy obowiązek: nie musi już kontrolować poziomu oleju ani uzupełniać płynu w chłodnicy.

Ważna jest też elastyczność montażu. Silnik można zainstalować na tylnej osi pojazdu. Dzięki temu w samochodach hybrydowych silnik spalinowy może napędzać przednią oś, a elektryczny – tylną. Oprócz zalet oferowanych przez układ hybrydowy klienci otrzymują dodatkowo funkcję napędu na cztery koła. Przykładem samochodu z takim rozwiązaniem napędu Axle Split jest Peugeot 3008 Hybrid4, wprowadzony do produkcji seryjnej przez koncern PSA i firmę Bosch.

Źródło: Bosch

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *