Kłamstwo na czterech kołach

Z badań przeprowadzonych przez Międzynarodową Radę ds. Czystego Powietrza (ang. International Council on Clean Transportation – ICCT) wynika, że deklarowana przez producentów samochodów efektywność paliwowa i emisja CO2 znacznie odbiega od rzeczywistości.

W najnowszym raporcie dotyczącym średniego zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla w samochodach („From laboratory to road. A comparison of official and ‘real-world’ fuel consumption and CO2 values for cars in Europe and the United States”) pokazano, że rzeczywista ilość dwutlenku węgla emitowanego przez napędzane paliwem nowe samochody jest średnio o 25% większa niż wykazują to testy i podają broszury reklamowe. W 2001 r. kiedy samochodów nie obowiązywały jeszcze unijne normy związane z ochroną klimatu, różnica między obietnicami a rzeczywistością wynosiła 10%. Specjaliści poddali również analizie dane dotyczące spalania niemal z 500 000 samochodów prywatnych i służbowych. Z badań ICCT wynika, że producenci w oficjalnych danych podają o 25% niższe wartości nt. średniego zużycia w stosunku do rzeczywistych rezultatów.

Największe różnice odnotowano w niemieckich pojazdach segmentu premium. Najgorzej wypadło BMW, które wg raportu zaniża katalogowe szacunki o 30%, a także Audi (28%) oraz Mercedes-Benz (26%). Samochody marki Toyota wskazały 15-procentową różnicę, a pojazdy koncernu PSA Peugeut Citroen – 16-procentową.

International Council on Clean Transportation szacuje, że gdyby katalogowe spalanie pokrywało się z rzeczywistym użytkownicy samochodów płaciliby za paliwo średnio o ok. 300 euro rocznie mniej.

Źródło: International Council on Clean Transportation

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *