GM i Honda dla ogniw paliwowych

Firmy General Motors i Honda na początku lipca br. ogłosiły zawarcie długoterminowej umowy, dotyczącej wspólnego opracowania systemu ogniw paliwowych nowej generacji oraz technologii przechowywania wodoru.

Firmy GM i Honda planują współpracować z udziałowcami, aby rozwinąć infrastrukturę stacji tankowania wodoru, które odgrywają kluczową rolę w kwestii długoterminowej rentowności pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, a także popularności takich aut wśród klientów.

Niniejsza współpraca opiera się na doświadczeniu firm Honda i GM, jako liderów w dziedzinie opracowywania technologii wodorowych ogniw paliwowych – powiedział Dan Akerson, prezes GM i CEO. – Jesteśmy przekonani, że to najlepszy sposób na rozwinięcie tej ważnej technologii, która może zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej i doprowadzić do stworzenia zrównoważonej mobilności – dodał.

Wśród wszystkich bezemisyjnych technologii na szczególną uwagę zasługują pojazdy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, które oferują zasięg i czas tankowania porównywalne z samochodami napędzanymi tradycyjnymi silnikami. Honda i GM dążą do rozpowszechnienia tej ekologicznej technologii, dlatego cieszę się, że podejmujemy współpracę, mającą na celu połączenie naszych doświadczeń i stworzenie zaawansowanego systemu, który będzie zarówno wydajny, jak i przystępny cenowo – stwierdził Takanobu Ito, prezydent i dyrektor zarządzający Honda Motor.

W ramach realizowanego od 2007 r. programu testów drogowych Project Driveway, flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie blisko 3 mln mil w rzeczywistych warunkach drogowych – to więcej, niż pojazdy jakiegokolwiek innego producenta.

Japońska firma rozpoczęła sprzedaż Hondy FCX na zasadach leasingu w 2002 r., dostarczając klientom w Stanach Zjednoczonych i Japonii 85 takich aut, w tym wiele egzemplarzy modelu FCX Clarity nowej generacji, który w 2009 r. zdobył nagrodę World Green Car. Honda dostarczyła te samochody nabywcom z USA i zebrała istotne dane dotyczące ich eksploatacji w rzeczywistych warunkach drogowych.

W 2015 r. Honda planuje wprowadzić na rynek następcę modelu FCX Clarity, który początkowo pojawi się w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie. Firma GM ogłosi plany dotyczące produkcji ogniw paliwowych w późniejszym terminie.

Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie pojazdy wydzielają jedynie parę wodną.

Co więcej, zasięg samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi wynosi nawet 640 kilometrów, a ich tankowanie trwa tylko trzy minuty. Ta nowoczesna technologia napędowa może być wykorzystywana w małych, średnich i dużych pojazdach.

GM i Honda są liderami w zakresie opracowywania technologii ogniw paliwowych. Według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index), GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-2012 (łącznie ponad 1200).

Źródło: General Motors

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *