Ekologia i bezpieczeństwo

Aby sprostać restrykcyjnym normom emisji spalin, producenci samochodów wprowadzają coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania. Jednak odpowiedzialność za kwestie środowiskowe spoczywa również na producentach opon. Przemysł oponiarski posiada cały wachlarz modeli opon przyjaznych środowisku. Czym się one charakteryzują? Co zyskamy po ich zakupie?

Dariusz Mindak specjalista ds. technicznych Bridgestone Polska

Dariusz Mindak, specjalista ds. technicznych, Bridgestone Polska

Najistotniejszym czynnikiem w zakresie oddziaływania opony na środowisko jest jej współczynnik oporu toczenia. Zjawisko istnieje, ponieważ opona odkształca się podczas obracania, co powoduje straty energii w postaci ciepła. Im większa deformacja, tym wyższy opór toczenia opon, a tym samym potrzeba więcej paliwa do napędzania pojazdu. W przeszłości istniała konieczność poszukiwania naturalnego kompromisu pomiędzy oporem toczenia a przyczepnością, zwłaszcza na mokrych nawierzchniach. Obecnie dzięki nowym rozwiązaniom zmniejszenie tego oporu może być osiągnięte bez uszczerbku dla innych aspektów. Bridgestone opracował innowacyjną technologię, opierającą się na nowej generacji związków chemicznych, które redukują wytwarzanie ciepła i straty energii podczas obrotów opon. Zastosowanie zoptymalizowanej rzeźby bieżnika oraz lżejszej konstrukcji dodatkowo pomaga w redukcji współczynnika oporu toczenia. Znacznie lepszy opór toczenia, w porównaniu do innych opon Bridgestone o tych samych wymiarach, oznacza 3-procentowe zmniejszenie zużycie paliwa, a w konsekwencji obniżenie emisji CO2.

Andrzej Paczkowski specjalista ds. produktu Pirelli Polska

Andrzej Paczkowski, specjalista ds. produktu, Pirelli Polska

Seria „opon ekologicznych” jest projektowana i produkowana w laboratoriach Pirelli tak, by jednocześnie spełniać oczekiwania odbiorców i wspierać założenia realizowanego przez firmę „Projektu na rzecz zrównoważonej mobilności”. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych mieszanek, konstrukcji i wzorów bieżników, opony te zapewniają ograniczenie emisji dwutlenku węgla przez redukcję oporów toczenia. Obok dbałości o zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne opony z tej serii gwarantują znakomite osiągi oraz bezpieczeństwo w każdych warunkach atmosferycznych. Dla użytkownika oznacza to nie tylko zwiększoną przyczepność na mokrej nawierzchni, ale również skrócenie drogi hamowania. Kierując się oczekiwaniami odbiorców, tzw. opony ekologiczne dodatkowo zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać dłuższe przebiegi, dzięki zmniejszonemu zużyciu bieżnika.

 Tomasz Młodawski manager produktu - opon osobowych Michelin Polska

Tomasz Młodawski, manager produktu – opon osobowych, Michelin Polska

Właściwa opona jest w zdolna zmniejszyć emisję CO2 w samochodzie o ok. 4 g/km z średnio 30 g/km. Tego typu redukcję można osiągnąć poprzez zastosowanie odpowiednich opon, bez wprowadzania innych zmian konstrukcyjnych w samochodach. Koncepcja tzw. zielonych opon narodziła się w Michelin w 1992 r. W tym okresie firma stała się pierwszym na świecie producentem opon stosującym krzemionkę w mieszance gumowej, co umożliwiło istotną redukcję oporów toczenia, a tym samym ilości energii niezbędnej do wprawienia pojazdu w ruch. Wprowadzona seria „zielonych opon” umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 0,2 l/100 km, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o 4 g/km i niższy koszt eksploatacji auta. Najważniejszy czynnik decydujący o tym, że opona jest energooszczędna, to opór jej toczenia. Z każdym obrotem koła następuje deformacja opony wskutek kontaktu z nawierzchnią. Wpływa to na pochłanianie energii, a w konsekwencji nagrzewanie się opony. Zmniejszenie oporu toczenia umożliwia obniżenie zużycia paliwa w samochodzie, które wiąże się ze spadkiem emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych. Problem tkwi więc w zmniejszaniu wydzielania ciepła poprzez redukcję pochłanianej energii.

Grzegorz Szkultecki prezes Zarządu Solideal Polska

Grzegorz Szkultecki, prezes Zarządu, Solideal Polska

Działania związane z ochroną środowiska naturalnego są widoczne w wielu dziedzinach działalności przemysłowej, również przy produkcji ogumienia. Grupa Camoplast Solideal kładzie duży nacisk na ten aspekt przez zobowiązanie do respektowania przepisów prawa oraz innych wymagań, dotyczących naszej działalności. Grupa Camoplast Solideal monitoruje w skali rocznej wpływ swoich działań na środowisko, określa cele w dążeniu do ciągłego udoskonalania i zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska oraz promuje swoje osiągnięcia w tej dziedzinie. Mając na uwadze ochronę środowiska, produkujemy opony o bardzo wysokiej wytrzymałości i trwałości, co przekłada się na mniejszą częstotliwość ich wymiany, a komponenty dobrane do ich produkcji zawierają możliwie najmniej środków niepożądanych. Specjalnie dobrane mieszanki gumowe redukują opory toczenia, wpływając na mniejsze zużycie paliwa, a w konsekwencji na spadek emisji CO2. Istotnym działaniem każdej spółki dystrybucyjnej jest maksymalizacja odbioru zużytych opon w celu przekazania ich fabryce do przetworzenia. Zamierzamy kontynuować swoje działania, by nadal być organizacją społecznie odpowiedzialną. Inicjatywy tego typu promujemy przez zwracanie uwagi na zdrowie i jakość życia pracowników oraz społeczności lokalnej, uwzględniając środowisko pracy oraz warunki życia ludzi.

Piotr Makuch marketing manager - Eastern Europe Trelleborg Wheel Systems

Piotr Makuch, marketing manager – Eastern Europe, Trelleborg Wheel Systems

Firma Trelleborg Wheel Systems wdrożyła innowacyjną koncepcję produkcji opon do maszyn rolniczych i rolniczo-przemysłowych. Projekt jest wynikiem zaawansowanej konstrukcji opony oraz ulepszonego systemu produkcji, polegającego na zmniejszeniu wykorzystania surowców naturalnych oraz obniżeniu negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Nie dotyczy to tylko samych opon, ale również całego procesu ich wytwarzania. Trelleborg poczynił znaczne inwestycje w kilka projektów, mających na celu zredukowanie zużycia energii oraz zapobieganie ryzyku zanieczyszczenia środowiska. Dodatkowo działania przyczyniły się do dużego obniżenia zużycia paliwa oraz systematycznego spadku emisji dwutlenku węgla. Przykładowo użytkownik traktora o mocy 260 KM, stosując taki system opon, może zaoszczędzić nawet 3 tys. litrów paliwa rocznie.

Przygotowała Barbara Krawczyk

Opublikowano: Ecomanager Numer 4/2012 (25)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *