Bosch: potencjał oszczędności w pojazdach jeszcze nie został wyczerpany

Bosch pracuje nad rozwiązaniami technicznymi mającymi na celu dalsze obniżenie emisji CO2 oraz ochronę środowiska i surowców dla wszystkich segmentów pojazdów. Już dziś małe samochody wyposażone w nowoczesną technologię spełniają wytyczne w zakresie emisji.

Bosch jest przekonany, że wartości emisji CO2 przewidziane na  2020 r. – 95 g/km – są możliwe do osiągnięcia. – Pracujemy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, aby dalej rozwijać technologie napędowe we wszystkich klasach pojazdów. Dalsza redukcja zużycia paliwa jest możliwa, jednak częściowo będzie wymagała zwiększenia kosztów – powiedział dr Volkmar Denner, prezes Zarządu Robert Bosch  podczas zorganizowanego w Wiedniu sympozjum poświęconego technologiom silnikowym (Wiener Motorensymposium 2013). – Z punktu widzenia spółki Bosch konieczne jest rozważenie dalszego rozwoju układów przeniesienia napędu od strony bilansu kosztów i korzyści – dodał Denner.

Bosch pracuje nad rozwiązaniami technicznymi mającymi na celu dalsze obniżenie emisji CO2 oraz ochronę środowiska i surowców dla wszystkich segmentów pojazdów. Już dziś małe samochody wyposażone w nowoczesną technologię spełniają wytyczne w zakresie emisji. Najbardziej zaawansowane samochody diesla w tym segmencie emitują obecnie zaledwie 81 g CO2 na kilometr. Najbardziej zaawansowany silnik benzynowy osiąga 99 g CO2 na kilometr. Limity emisji przewidziane na 2020 r. są w przypadku małych samochodów w zasięgu najbliższej przyszłości lub są już rzeczywistością. Dalsza optymalizacja pracy silników może w jeszcze większym stopniu obniżyć wartości emisji floty.

W klasie średniej ważne kryterium stanowi cena. Z tego względu również w tym segmencie Bosch pracuje nad stworzeniem ekologiczniejszych i efektywniejszych silników, które nadal będą dostępne w akceptowanych przez klientów cenach. Są do tego potrzebne nowe komponenty. Przykładem mogą być układy umożliwiające odzysk energii hamowania oraz pozwalające w lekkim stopniu zelektryfikować napęd. Tak więc również w klasie średniej realizacja ambitnego celu emisyjnego na 2020 r. jest możliwa pod warunkiem podjęcia pewnych wysiłków: nowoczesne samochody diesla osiągają dziś poziom emisji 105 g CO2/km, nowoczesne silniki benzynowe 115 g CO2/km.

Układy hybrydowe Plug-In nadal podnoszą wartość segmentu premium. Dla wielu producentów samochodów taki trend rozwojowy w przypadku samochodów małych oraz klasy średniej jest korzystny: im oszczędniejsze są najczęściej sprzedawane modele kompaktowe danego producenta, tym lepiej kompensują one emisje klasy SUV. W klasie premium nie wystarczy już sama optymalizacja technologii silnika spalinowego, aby spełnić zakładane limity emisji. Zmniejszanie oporów powietrza i obniżanie wagi to dodatkowe czynniki pomagające w osiągnięciu celu. Równolegle Bosch rozwija efektywne układy hybrydowe typu Plug-In, które umożliwiają jazdę z napędem elektrycznym do 60 km. Także te systemy w przypadku samochodów klasy SUV pomogą obniżyć poziom emisji CO2. Jednak konsekwencją takich rozwiązań są zwiększone koszty produkcji pojazdów w tej klasie. Z drugiej strony układy hybrydowe Plug-In oferują nowe funkcje, które podnoszą wartość segmentu premium. Samochód z napędem hybrydowym porusza się w trybie elektrycznym prawie bezszelestnie, a przy tym ma zasięg konwencjonalnego pojazdu z silnikiem spalinowym. Moment obrotowy, generowany przez dodatkowy napęd elektryczny – efekt boost – zapewnia jeszcze dynamiczniejszą i przyjemniejszą jazdę.

Poza elektryfikacją układu napędowego Bosch dostrzega jeszcze możliwość wykorzystania we wszystkich klasach pojazdów możliwości, jakie oferuje napęd gazowy CNG. – Już dziś silniki zasilane gazem ziemnym oferują potencjał redukcji CO2 przy stosunkowo niewielkich kosztach dodatkowych instalacji takiego systemu. Komponenty Bosch zajmują tutaj wiodącą pozycję na rynku – mówi dr Volkmar Denner. – Jednak warunkiem dalszego upowszechniania się napędów gazowych na rynku jest znacząca rozbudowa infrastruktury. Bosch, jako wiodący na świecie dostawca części i wyposażenia samochodów, oferuje szerokie spektrum układów i komponentów, wnoszących wkład w ochronę surowców i wzrost efektywności energetycznej – dodaje.

Źródło: www.bosch-prasa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *